Co każdy mechanik powie Ci o płynach eksploatacyjnych?

Eksploatacja samochodu wymaga utrzymywania wszystkich podzespołów w dobrym stanie technicznym i wiąże się z koniecznością wykonywania regularnych przeglądów, podczas których wymienia się części oraz materiały ulegające naturalnemu zużyciu, a ponadto kontroluje prawidłowe funkcjonowanie najważniejszych elementów, zwłaszcza wpływających na bezpieczeństwo. Nie byłoby to jednak możliwe bez systematycznego korzystania z dysponującego odpowiednim wyposażeniem i wiedzą fachową warsztatu. Każdy właściciel auta powinien więc co jakiś czas odwiedzać profesjonalnego mechanika samochodowego. W Skierniewicach naprawami pojazdów zajmuje się firma Auto Części Kołaczek. Wśród czynności serwisowych mających największe znaczenie szczególną uwagę należy poświęcić płynom eksploatacyjnym.

Jakie są najważniejsze płyny eksploatacyjne w aucie?

Najważniejszym płynem eksploatacyjnym, o jaki trzeba zadbać, będzie olej silnikowy. Jego rolą jest smarowanie elementów ruchomych i zabezpieczanie ich przed zużyciem następującym wskutek tarcia. Równie ważny okaże się płyn chłodniczy, który przepływając przez specjalne kanaliki znajdujące się w bloku jednostki napędowej, odbiera generowane w niej ciepło i oddaje je, trafiając do chłodnicy. Znaczenie będzie miał także płyn hamulcowy, który pozwala na błyskawiczne zaciśnięcie szczęk na tarczy i zmniejszenie energii kinetycznej auta za sprawą tarcia między oponami a nawierzchnią. Nie można też zapominać o płynie do spryskiwania szyb, który pozwala na zachowanie dobrej widoczności. W aucie znajdują się też inne ciecze np. olej w skrzyni biegów czy czynnik chłodniczy krążący w instalacji klimatyzacyjnej.

Co trzeba wiedzieć o żywotności płynów eksploatacyjnych?

Z upływem czasu płyny eksploatacyjne tracą swoje właściwości i powinny być wymienione. Jest to szczególnie ważne w przypadku oleju silnikowego i chłodziwa. Warto jednak pamiętać, że ograniczoną żywotność ma też płyn hamulcowy. O terminową wymianę płynów trzeba zadbać podczas przeglądów, które muszą być wykonywane przy określonym przez producenta auta przebiegu.